Wednesday, September 28, 2005

Gelagat Manusia 1..

Hari nih dah masuk dua hari aku tak post aku nyer entry. Iyer la kan bz ngan kerja jer. Selama dua hari aku bertungkus lumus menyiapkan kertaas soalan untuk exam yang akan dilansungkan pada minggu hadapan. Tak tau la punyer bz aku sampai rehat pon tak turun makan.
Sejak kebelakangan nih aku suka sangat tengok orang punyer gelagat. Iyer la kan selama nih tengok gak orang punyer gelagat tapi tak ler seseius kebelakangan ni kan. Oleh sebab aku pegi kerja skang nih banyak naik feri n balik ada org amek(thanks to you my dearest love), so banyak la aku tengok gelagat makhluk ciptaan yang maha esa nih.
Ok.. cerita nyer camnih.. Kalau abang aku guna motor, aku kena menapak naik feri untuk ker sebelah pulau n balik 'someone' akan amek aku dari sekolah aku.. start from my house, aku naik bas.. aku tak kesah sangat ngan bas dari umah aku nak ke feri sebab ada banyak.. lebih kurang setiap 15 mns ader la satu bas akan lalu.. So, sementara tunggu bas tuh, aku lepak isap rokok ker, makna kuaci ker, makan roti ker kan..sambil-sambil melihat keadaan sekeliling aku yang agak lengang dek sebabkan aku kerja tak ikut normal shift.
Kengkadang kan, masa aku naik bas, macam-macam gelagat aku jumpa dalam tuh.. Dua tiga minggu yang sudah contohnya, tengah melepak makan keropok kat belakang, ader sorang apek datang hulur air pepsi kat aku... terkezut aku.. Iyerlakan kita dengan tak kenal nyer tetiber jer leh plak dihulurkan air penghilang dahaga itu.. Tapi aku tolak la kan.. takkan nak amek air dari org yang kita tak kenal, tah-tah dibubuhnyer ubat tido, tak pasal-pasal aku lalok dan tah-tah aku nyer stuff semua bakal dikebas bersama.. but anyhow, I do solute dekat apek tuh pasal dah aku tolak, dia ofer kat semua passengers yang ader dalam bas tuh.. katanyer dia tak abeh nak minum sorang-sorang sebab dier beli pepsi yang botol besar punyer... hehehe.. aku tersengih sensorang kat tempat duduk aku.. Pagi tadik plak, ader lagi satu kesah yang tak dapat aku lupakan tentang gelagat manusia nih.. cam biasa la bila aku nek bas, aku akan duduk kat seat paling belakang sekali sebab leh meninjau keadaan orang-orang yang masuk ke dalam isi perut bas tuh kan... So, sekali lagi aku tertarik dengan perwatakan seorang budak india nih. Dia datang ngan mak n atuk dia.. hari nih bas yang aku nek tuh ader ekon... so, sejuk la sket.. Yang tak tahannyer, budak tuh punyer excited ngan ekon tuh, dengan segembira hatinya mencari satu tempat duduk yang lobang ekon tuh betul-betul kat atas kepala.. dan yang lebih memberansangkan beliau ialah apabila ekon tuh tidak terkena kepada beliau dan beliau akan memusing semula direction ekon tuh..
Geli hati aku tengok budak tuh.. Then lepas mak dia bayo duit tiket bas, mak dier dok sebelah dia. Dengan senyum yang tak henti-henti, di tolong pusingkan plak ekon tuh kat mak dier. siap ngan ukur-ukur lagi nak tau kena ker tak kepala mak dier. Dalam hati aku kata, walaupun nampak sewel@terlampau teruja dengan kesejukan ekon tuh, budak tuh tetap tak lupakan mak dia.. hum.. respect aku kat ko.. harap-harap jangan masa nih jer ko care ngan mak ko, nanti besar-besar, dier la ko terajang pasal tak bagi duit ko nak gi joli... Then sampai la kat satu simpang tuh, sekali lagi aku dikejutkan oleh bunyi loceng yang berkali-kali ditekan oleh budak yang terlampau teruja tuh. Cis.. budak nih tak pernah naik bas ker.. Cam sial.. spoil mood aku tgh melayan perasaan jer.. Then dorang turun, n bas aku meneruskan perjalanan ker jeti butterworth... tuh jer kot untuk gelagat manusia 1 nih.. nanti aku sambung plak kes atas feri ngan atas bas untuk ke sekolah aku.. for now.. Adios carnals....

Love, hug and kiss.

No comments:

Post a Comment